Groepen

Informatie groep 1, 2 en 3 algemeen

 
Welkom bij groep 1, 2 en 3.

Hieronder vindt u algemene informatie over de groep.

In deze groep werkt juf Sofie op de maandag t/m woensdag, op donderdag en vrijdag werkt juf Edith in de groep. Elke ochtend is juf Lotte er om ons te helpen, zodat iedereen genoeg aandacht en begeleiding krijgt en we de mogelijkheid hebben om de groep te splitsen voor instructie- en werkmomenten.Elke ochtend starten we met een inloop. De kinderen komen dan in de groep en krijgen gerichte opdrachten.We werken vanuit thema's, soms sluiten wij aan bij thema's uit Alles-in-1 voor groep 4 t/m 8, maar ook werken wij met de thema's uit de methode Schatkist voor groep 1-2 en "Veilig leren lezen" (Kimversie)  voor groep 3. Regelmatig gaan we n.a.v. het thema opstap of we nodigen iemand uit.In de groep doen we allemaal verschillende activiteiten o.a. bouwen in de bouwhoek, spelen in de huishoek, spelen met klein en groot constructiemateriaal, verven op het verfbord, spelletjes spelen op de computer, spelen in wisselende hoeken, knutselen, knippen, plakken en nog veel, veel meer.Met de methode Schatkist voor groep 1-2, die wij als leiddraad gebruiken, wordt doelgericht gewerkt aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Schatkist biedt de kinderen een aantrekkelijk en beredeneerd aanbod op de gebieden mondelinge taal ontwikkeling, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en motorische ontwikkeling. De methode sluit goed aan bij de methode voor aanvankelijk lezen "Veilig leren lezen" die we voor groep 3 volgen. Voor groep 3 gebruiken wij ook Wereld in getallen ( voor het rekenen) en Pennenstreken (voor het schrijven).Het werken in de groep gebeurt vanuit de kring en hier keren de kinderen ook steeds weer in terug. In de grote kring doen wij allerlei activiteiten zoals: muziek, luisteren naar een verhaal, voorlezen, spelletjes, Kwink (methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling) etc. In de kleine kring geven we gerichte instructie aan een groepje kinderen op verschillende gebieden. Omdat de kinderen uit groep 3 natuurlijk meer tijd nodig hebben voor de instructie en oefening voor de vakken lezen, rekenen, schrijven gaan zij elke ochtend 2 keer een uur naar het werklokaal. Daar krijgen de kinderen van groep 3 instructie van juf Sofie of juf Edith. Op maandag en vrijdag sluit groep 3 aan bij groep 4-5 voor de lunch en gym. De kinderen van groep 2 en 3 krijgen welke week een weektaak, waar ze zelfstandig aan kunnen werken.

In de klas woont ook Pompom. Pompom is een knuffel die avonturen beleefd en gaat elk jaar bij de kinderen logeren.

In het speellokaal gaat groep 1-2 gymmen en groep 3 gaat met groep 4-5 gymmen in de grote gymzaal bij ons in het dorp.

Buiten op het plein kunnen we in de zandbak, maar ook lekker fietsen, steppen, klimmen op het klimhuis, rijden met de karren, voetballen en spelen met de autobanden en kleden.

Wij hoeven ons dus niet te vervelen en leren heel erg veel! De ouders kunnen dit volgen via Social Schools, waar veel informatie op wordt geplaatst.

Informatie groep 4 en 5

 
Welkom bij groep 4-5

Hieronder vindt u algemene informatie over de groep.
Bent u al ouder van onze school en wilt u lezen wat er in de groep momenteel gebeurt dan kunt u inloggen via het ouder portaal.
Daar vindt u ook de foto's.

Voortgezet lezen:
Elke ochtend beginnen we met lezen. Tijdens het dagelijks lezen wordt het plezier in lezen gestimuleerd en benadrukt. Het aandachtspunt verlegt zich in deze groepen steeds meer van het technisch lezen naar het begrijpend lezen. 

Spelling:
In groep 4-5 wordt er gewerkt met de methode 'Spelling op maat', dit wordt verwerkt in Snappet. Elke les start met de instructie door de leerkracht, deze wordt ondersteund met beeldmateriaal. Vervolgens wordt de regel ingeoefend op Snappet.Tussendoor en aan het einde van het thema worden de spellingregels getoetst door middel van een dictee. 

Rekenen:
Wij werken dagelijks met de methode 'Wereld in getallen'. Ook met deze methode verwerken de kinderen de leerstof op eigen niveau in Snappet.In groep 4 staan de volgende punten centraal: rekenen tot 100, de tafels van 1 t/m 5 en 10 en klokkijken.In groep 5 staan de volgende punten centraal: rekenen tot 1000, de tafels van 1 t/m 10 en deelsommen, klokkijken, geld en meten.Na de instructie en verwerking van de les werken de leerlingen zelfstandig verder aan rekendoelen. 

Schrijven:
We werken met de methode 'Pennenstreken'. Er wordt drie keer per week geschreven in het schrijfschrift. Aan het begin van het schooljaar wordt er geschreven met potlood. Na de kerstvakantie krijgen de leerlingen van groep 4 een Stabilo pen, hiervoor zijn ze zelf verantwoordelijk. 

Zelfstandig werken:
De kinderen worden in groep 4-5 gestimuleerd om zelfstandig te werken en om te gaan met uitgestelde aandacht. Dit is vooral belangrijk omdat wij in een combinatiegroep werken. De kinderen weten m.b.v. het digibord (klok en/of stoplicht) wanneer zij stil moeten werken en wanneer er gepraat mag worden. Elk kind heeft een vraagtekenkaartje. Het kaartje leggen zij iedere ochtend op tafel. Als de leerlingen zelfstandig aan het werk zijn en een vraag hebben, moeten zij dit eerst proberen op te lossen door het aan een klasgenootje te vragen. Als zij hiermee niet geholpen zijn, wordt het kaartje op rood gelegd. De leerkracht loopt vaste rondes door de klas en kan het kind dan helpen. In de tussentijd kan de leerling verder werken met de volgende opdracht. 

Sociaal emotioneel:
Wij werken met de methode Kwink, dit is een methode op het digibord. Spelenderwijs krijgen de leerlingen gewenst gedrag aangeleerd.Daarnaast hanteren we de methode van PBS (Positive Behaviour Support), dit gaat uit van het bekrachtigen van gewenst gedrag. Gewenst gedrag wordt zowel individueel als op groepsniveau beloond. Elke week wordt er een omgangsregel centraal gesteld, hiermee oefenen we tijdens de PBS lessen. Deze omgangsregels zijn schoolbreed afgesproken en hangen zichtbaar in school. Deze regels noemen we de 3x3 van de Driessen.Alle regels komen voort uit de volgende pijlers:

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Ook wordt er 2 keer per jaar scol ingevuld. Hiermee volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling.

Alles-in-1
In Alles-in-1 worden de domeinen: aardrijkskunde, geschiedenis, cultuur, natuur en techniek en de kuntszinnige vakken thematisch aangeboden.Elk jaar komen er vijf thema's aan bod, waarin een domein centraal staat.

Begrijpend lezen
Hiervoor gebruiken we de methode 'Grip op lezen'. Hierin staan zeven strategieën centraal. In elke les wordt een strategie aangeleerd en toegepast. Tijdens de mixlessen aan het eind van een blok worden alle strategieën door elkaar toegepast. Grip op lezen bevat veel verschillende soorten teksten. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan studerend lezen, woordenschat en tekstbegrippen.

Engels
Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen wekelijks Engels, hiervoor gebruiken we de methode ' Take it Easy'. Deze lessen zullen ze samen met groep 6 volgen.

De overige vakken die aan bod komen zijn: taal, gym, Delta de Draak voor ICT en verkeer

Informatie groep 6, 7 en 8 algemeen


Hieronder vindt u algemene informatie over de groep.
Bent u al ouder van onze school en wilt u lezen wat er in de groep momenteel gebeurt dan kunt u inloggen via het ouder portaal.
Daar vindt u ook de foto's.

De ochtend:

De leerkracht staat in de deuropening en geeft de kinderen een hand bij binnenkomst. Dan begint de schooldag met het pakken van de spullen die de kinderen die dag nodig hebben. Dit zien ze op het bord staan. Deze spullen stoppen zij in hun kastje. Eén kastje is altijd leeg, daar kan het werk van de dag in. In het andere laatje hebben ze o.a. hun etui, leesboek etc. De dag wordt gestart met het kijken naar het jeugdjournaal, dit duurt vijf minuten. Daarna wordt er een kwartier gelezen. Kinderen die moeite hebben met lezen, lezen dan samen met de juf. Vervolgens gaan de kinderen rekenen en spelling doen. Na de pauze gaan ze eten en drinken en wordt er voorgelezen. Hierna volgt altijd een taalles. Ook hebben ze één keer per week Engels, verkeer, Kwink en begrijpend lezen.

De middag:

In de middag hebben de kinderen Alles-in-1. Binnen de projecten van Alles-in-1 worden leerstof en vaardigheden in betekenisvolle context aangeboden.De kinderen gymmen twee keer per week. Halverwege het jaar moeten de kinderen ook een spreekbeurt houden en een boekbespreking. 

Schoolkamp:

Aan het begin van het schooljaar gaat groep 7/8 op schoolkamp. De locatie verschilt per jaar.
De kinderen zijn dan drie dagen en twee nachten weg.

Verwijzing naar het VO:

Half november vinden de tien minutengesprekken plaats. Tijdens dit gesprek zal de leerkracht een voorlopig schooladvies voor het VO geven voor de leerling van groep 8. In januari/ februari worden de standaard jaarlijkse CITO toetsen afgenomen, het gaat dan om begrijpend lezen, rekenen, spelling en de DMT. Voor 1 maart worden de ouders uitgenodigd voor een tweede gesprek en dan zullen zij het definitieve advies voor het VO van hun kind krijgen. Half april- half mei zal de verplichte CITO eindtoets worden afgenomen. Wanneer de uitslag hoger uitvalt dan verwacht, dan wordt er door de school nog eens gekeken naar het gegeven advies, het advies mag dan naar boven worden gewijzigd. De leerkracht zal contact opnemen met de ouders als er bijzonderheden zijn bij de CITO eindtoets. Voor eind mei heeft er een warme overdracht plaats gevonden, ouders hoeven hier niks voor te doen.  Deze overdracht is bedoeld om de overgang van de basisschool naar het VO zo goed mogelijk te laten verlopen.